Környezettudomány Tanszék, Sapientia EMTE

MagyarRomânăEnglish

Budapesti tanulmányúton a harmadéveseink

Február végén (19-24 között) a Környezetettudomány szak harmadéves hallgatói a Makovecz-program keretében Budapestre látogattak. A tanulmányút főszervezője dr. Weiszburg Tamás professzor úr volt.

Az egyhetes tanulmányút során az ásványtani és a talajtani ismeretek elmélyítése/elsajátítása közben a várost is felfedezték. A gyakorlati tevékenységek nagy részét az ELTE ásványtani laborartóriumaiban végezték, illetve amikor kifogytak a mintákból, akkor terepről gyűjtöttek be újjakat, a közeli János-hegyről.

Hallgatóink beszámolója az eseményről:

"Február 19-én hajnali 5-kor érkeztünk Budapestre, rövid pihenés után délután 2-re mentünk az egyetemre. Az ELTE-n Weiszburg Tamás tanár úr fogadott minket, körbevezetett az egyik épületben, ahol a hét során az óráink voltak, elmagyarázta a termek számozását, hogy magunkban is el tudjunk igazodni és az egyetem egyik gyűjteményét is megnéztük. Ezután az Ásványtani Tanszék folyosójára mentünk, ahol megtartottuk az első órákat. Az órán gyakorlati feladatot is kaptunk megvizsgáltuk az épület gránit lapjainak felületét és kopását, ahhoz viszonyítva, hogy hol helyezkednek el és milyen szögben a talajhoz képest.

Kedden szintén előadással kezdtünk. Az órát ásványtani ismereteink felidézésével indítottuk, majd következett az új tananyag ismertetése. Itt a mérettartományokról, szilárd anyagokról, a környezeti ásványtan anyagairóla felületről, annak jelentőségeiről, szerkezetéről, méretéről és méretváltozásairól, mérettartományok jelentőségeiről, és a környezeti szilárd anyagok megismeréséről, mintavételi módszerekről beszéltünk.

Rövid szünet után egy ásványtani laboratóriumban folytattuk, ahol egy pásztázó elektronmikroszkópnak az elméletét és a működését magyarázta el Weiszburg tanár úr egyik volt doktorandusza, aki az ásványtudományok említett területén jártas. A mikroszkóp használatával megállapítható a talaj- vagy kőzetminták kémiai információja, azaz, hogy milyen ásványok alkotják.

Ezután a röntgendiffraktóméterek elméletével és működésével ismerkedtünk meg egy másik laborban. Itt már mi is elkészíthettünk egy mintát, amit a későbbiekben lemértünk, majd a kapott elemeket tanulmányoztuk, illetve más minták eredményeit is megnézhettük, amikkel az ott tanuló diákok foglalkoznak. A keddi napot egy gyors összefoglalóval zártuk.

Szerdán szabad napot kaptunk. A szállásunkhoz közel volt a Magyar Természettudományi Múzeum, így a nap elején oda tettünk egy rövid látogatást. Egy méhekről szóló kiállítással indult, majd az emeleteken volt egy ásványtani kiállitás, ahol számos, órákról is ismerős ásványt láttunk. A nap további részében budapesti nevezetességeket néztünk meg, voltunk a Parlamentnél, a Halászbástyánál és a Budai Várnál.

Csütörtökön terepgyakorlatra került sor, délelőtt fél 10-től egészen sötétedésik tartott. A János-hegy felé vettük az irányt, ezért ki kellett mennünk a város szélére, az utunk során a vezetőtanárunk megmutatta az utunkba kerülő érdekességeket és értékes információkkal látott el bennünket. A János-hegy lábánál felkészültünk testileg, lelkileg és ruházatilag a túrára. Az elején belevágtunk mindennek a közepébe, de utána már kijárt ösvényen mentünk tovább. Utunk során több helyen is megvizsgáltuk a hegy talajszelvényeit. Ehhez segítségül szolgált két kis lapát, és egy kis gereblye.

Szemügyre vettük a dolomit vastagságát, megtanultunk mérőszalag nélkül mérni, mindössze egy toll segítségére hagyatkozva. Miután felértünk a hegy tetejére és a szemeink jóllaktak a csodaszép kilátással, egy picit meredek és csúszós ösvényen mentünk le a hegy lábához. Ezek után elmentünk a Duna folyásával párhuzamosan a visegrádi vár aljához, ahol ugyancsak a talajszelvényeket figyeltük meg, és összehasonlítottuk a nemrégiben látottakkal. A kedves vezetőtanárunk meghívott minket egy-egy lángosra is, ami nagyon finom volt, ebéd közben a tanár a munkájáról is beszélt nekünk. A nap végén visszamentünk a szállásunkra.

Pénteken dr. Németh Tibor egyetemi adjunktus tartott nekünk előadást és laborgyakorlatot. A laborgyakorlattal kezdtünk mely során talajmintákat készitettünk elő minőségi elemzésre. A mintákat szitáltuk, majd mérőhengerekbe tettük, desztillált vizzel feltöltöttük a mérőhengert jelig, összeráztuk, majd ultrahangos rázóba is betettük, hogy az aggregátumok biztos szétváljanak, ezután ülepedni hagytuk 5 órát. Ebédszünet után elméleti óra következett. miután pedig visszamentünk a laborba, ahol befejeztük a feladatot. Képlettel kiszámoltuk a tetejéről mennyit kell leszívni ami a legapróbb néhány µm-es agyag részecskéket tartalmazza. Ezeket majd üveglemezekre fogják égetni amiket majd mikroszkóppal megvizsgálnak, hogy megállapítsák, milyen különböző anyagásványok találhatók benne.

Miután befejeztük a gyakorlatot, még tartottunk egy összefoglalót az egész hetes tananyagról, kaptunk beaandó feladatot, majd lezártuk a hetet.

Másnap reggel 8-kor már indultunk is vissza Kolozsvárra."

14 napja

XIX. Kárpát-medencei Környezettudományi Konferencia

Idén április 3-5 között kerül sor az évente megszervezett környezettudományi konferenciára, amleyet a debreceni Atommagkutató Intézettel közösen szervezünk. A konferenciára szeretettel várjuk oktatók, kutatók, egyetemi hallgatók és doktoranduszok jelentkezését.

Részletes információk találhatók az alábbi oldalon:

21 napja

Interjú volt diákjainkkal a KáVéPONT Sapientia Podcast keretében

A KáVéPONT Sapientia Podcast harmadik évadának nyitóinterjújában két barlangász diákunkkal, Fábián Botonddal és Zsigmond Péterrel beszélgettünk a Morca barlangban rekedt amerikai barlangász mentési akciójáról.

Nemrég villámgyorsan járta be a hazai és nemzetközi sajtót a hír, miszerint egy barlangász kutatócsoport élet-halál harcot vívott az idővel, hogy megmentsék társukat.
A Morca Törökország harmadik legmélyebb barlangja, mely szűk és vertikális járatai miatt igen nehéz terep is. Egy egészségügyi probléma következtében a nagy tapasztalattal rendelkező amerikai barlangászt, Mark Dickey-t kellett felszínre hozni 1040 méter mélyből.
A nemzetközi mentőakció sikeresen zárult, 58 nap alatt körülbelül 200 ember segédkezett.

A kutatócsoport, majd a mentőcsapat tagja volt két volt hallgatónk, Fábián Botond és Zsigmond Péter, mindketten a Környezettudomány szakon végeztek s tagjai a Kolozsvári Amatőr Barlangász Klubnak, amely évek óta részt vesz a Taurusz-hegységben található Morca-barlang kutatásában.

4 hónapja

Felvételi, 2023 ősz

Idén a felvételi a Környezettudomány Tanszék szakjaira augusztus 28 - szeptember 12 között zajlik. A mesterképzésre az iratkozás mellett interjúra is sor kerül szeptember 13-án.

Környezettudomány alapképzés és Környezetvédelem és Monitoring mesterképzés

8 hónapja

Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetem

Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetem, Nemzetközi Kapcsolatok és Európai Tanulmányok Szak, Kolozsvár

Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetem, Jog Szak, Kolozsvár

Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetem, Filmművészet, Fotóművészet, Média Szak, Kolozsvár

Professzionális weblapkészítés

© 2011 Környezettudomány Tanszék, Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetem, Természettudományi és Művészeti Kar, Kolozsvár